عضویت رومانی در شینگن

رومانی به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا طی یک دهه اخیر به دنبال عضویت در شنگن بوده است. مرزهای کشورهای عضو این پیمان به روی یکدیگر باز است. 

پیمان شنگن به پیمانی مابین ۲۶ کشور اروپایی گفته می‌شود. کشورهای عضو شنگن قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را برای شهروندان این منطقه حذف کرده‌اند. با گرفتن روادید هر کدام از کشورهای منطقه شنگن می‌توان به دیگر کشورها نیز سفر کرد. در واقع میتوان به سایر کشور ها سفر کرد بدون آنکه نیاز به روادید جدیدی باشد.

این پیمان‌نامه در سال ۱۹۸۵ و بین پنج کشور اروپایی منعقد شد. پیمان شنگن با افزایش اعضاء تاکنون ادامه داشته است. در حوزه شنگن، حرکت و مبادله هر نوع کالا، اطلاعات، پول و افراد، بشرط قانونی بودن، جایز و بدون هرگونه ملاحظات گمرکی خواهد بود.

درخواست رومانی جهت عضویت در این پیمان از سال 2011 در حال بررسی بوده است. 

پس از رد درخواست رومانی جهت عضویت در سال 2011 دولت تلاش های گسترده ای را آغاز کرد. اعضا معتقد بودند رومانی نیاز به تلاش بیشتری جهت مبارزه با فساد دارد. آنها اعتقاد داشتند باز بودن مرزها میتواند مخاطراتی را برای سایر کشورها ایجاد نکند.

در دسامبر سال 2018 اعضای این پیمان جهت عضویت رومانی و بلغارستان قطعنامه صادر کردند. دولت رومانی امیدوار بود در سال 2019 عضویت این کشور در پیمان شنگن قطعی شود.

لودوویک اوربان نخست وزیر رومانی در سفر 10 ژانویه 2020 به بروکسل گفت: کمیسیون اروپا و پارلمان اروپا از پیوستن رومانی به منطقه شنگن حمایت می کنند. وی معتقد بود برای دستیابی به اجماع در شورای اروپا باید اقدامات بیشتری انجام شود.

با تأیید اعضای این پیمان و حمایت دولت احتمالاً رومانی در سال 2020 یا 2021 موفق شود عضویت خود در پیمان شنگن را قطعی کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.