اول دسامبر روز ملی رومانی

اول دسامبر روز ملی اتحاد رومانیایی ها

در سال 1918 در زمان حکمرانی پادشاه فردیناند اول، رومانی با کریسانا، ترانسیلوانیا، بانات و منطقه مارامورس متحد شد. با این اتحاد رومانی تقریباً قلمرو خود را دو برابر کرد.

در سال 1940 رومانی پس از پیمان مولوتف و ریبنتروپ، دو منطقه بصارابیا(مولداوی) و بوکووینا را از دست داد، این دو منطقه به جمهوری شوروی الحاق شدند. شمال ترانسیلوانیا به مجارستان و جنوب دوبروجئا به بلغارستان رفت.

اول دسامبر در رومانی تعطیل است و در بخارست با رژه نظامی جشن گرفته می شود. در بقیه کشور، مراسم های زیادی به یادبود رومانیایی ها که در جنگ جهانی اول کشته شدند برگزار می شود. در سالهای اخیر، تالارهای مختلف شهر برای بزرگداشت این تاریخ کنسرت برگزار می کنند و این مراسم را بیش از پیش به یک جشن مردمی تبدیل می کنند.

روز ملی رومانی

بیدار شو رومانیایی!

هر ساله در اول دسامبر پرچم رومانی بر فراز خانه ها، شرکت ها و ادارات رومانی به اهتزاز در می آید. سه رنگ پرچم نماد 3 استان رومانی است که متحد شده اند – ترانسیلوانیا (آبی)، والاشیا (زرد) و مولداوی (قرمز). همچنین، در این روز رژه های نظامی سازمان یافته و سخنرانی های عمومی توسط رهبران ملی در شهرهایی مانند بخارست و آلبای یولیا برگزار می شود.

مهمترین بخش این روز اجرای سرود ملی “بیدار شو رومانیایی!” نماد میهن پرستی، شجاعت و اتحاد در بین رومانیایی ها می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.