آداب و رسوم و فرهنگ مردم رومانی

زندگی سخت دوره کمونیست و تحول پس از انقلاب

مردم رومانی طی سال های قبل دوره کمونیست و پس از آن سختی های بسیار زیادی را متحمل شدند. آنها با انقلاب در سال 1989 پروژه حذف کمونیست را از خاک رومانی رقم زدند. به طور کلی طی دوره معاصر مردم رومانی تا قبل از پیوستن به اتحادیه اروپا مشکلات فراوانی را داشتند. آنها با این وجود همواره در تلاش برای بهبود اوضاع خود و خانواده شان بوده اند.

مردم پس از پیوستن رومانی به اتحادیه اروپا در سال 2007 شرایط را برای زندگی بهتر مناسب دیدند. طی 16 سال اخیر پس از عضویت در اتحادیه، رومانی شکوفاتر شده و اقتصاد این کشوراز حالت تک محصولی خارج شده است. این کشور اکنون در زمینه شبکه و تلکام با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. مجموع این مسائل باعث کاهش مهاجرت مردم رومانی شده و فضای کاری مناسب تر شده است. آمارها نشان می دهد نرخ بیکاری در ماه آپریل 2021 میلادی 5.5 درصد بوده که نسبت به نرخ متوسط بیکاری 7.3% اتحادیه اروپا شرایط مناسبی می باشد. شاخص های تورمی بسیار کنترل شده و شاخص هزینه نسبت به درآمد رومانی وضعیت بسیار مناسبی در اتحادیه اروپا دارد.

احترام و ادب بخش جدا نشدنی فرهنگ مردم رومانی

رومانیایی ها مودب هستند و به افراد مسن احترام می گذارند. آنها برای اخذ راه حل و مشکلات به افراد بزرگ خانواده خود مراجعه می کنند. مردم رومانی به جز خانواده نزدیک خود و دوستان صمیمی سایر افراد را به اسم کوچک صدا نمی زنند.بطور کلی در فرهنگ رومانی احترام به افراد جایگاه ویژه ای دارد و خانواده به عنوان کوچکترین بخش اجتماع مورد توجه اعضای آن است.  رومانیایی ها معمولاً به دلیل مشغله کاری زیاد خود نگهداری و تربیت فرزندان را به پدربزرگ و مادربزرگ هایشان میسپارند. نکته جالب اینجاست که تجربه بزرگ کردن فرزندان زمانی نصیب افراد می شود که نوه خود را بزرگ می کنند. در صورت نبود آنها این وظیفه توسط پرستارها انجام می شود.

رومانیایی ها در آداب معاشرت رسمی هستند و به حریم خصوصی خود و دیگران اهمیت ویژه می دهند. آنها به راحتی به غریبه ها اعتماد نمیکنند و در اولین ملاقات ها ممکن است بسیار خجالتی و ساکت باشند. به محض ایجاد یک رابطه شخصی برخورد آنها با شما راحت تر می شود.

آداب و رسوم در رومانی

رومانیایی ها مذهبی هستند و به مراسم و اعیاد دینی اهمیت میدهند. آنها در سلام و احوال پرسی اولیه کاملاً رسمی هستند. با دست دادن و تماس مستقیم چشمی با فرد مقابل احوال پرسی می کنند. برخی از مردان مسن به نشانه احترام در هنگام ملاقات با یک زن دست او را می بوسند. در روابط با دوستان رومانیایی خود باید اجازه دهید تا تعیین کنند که رابطه شما به چه میزان از صمیمت با آنها رسیده است. آنها با رفتارشان باعث می شوند حس غربت سراغ شما نیاید و حس خوبی به شما منتقل می کنند.

مردم رومانی نام خانوادگی افراد را با عنوان افتخاری Domnul برای آقا و Doamna برای خانم خطاب می کنند. فقط دوستان نزدیک و اعضای خانواده از نام کوچک بدون عنوان های افتخاری برای خطاب یکدیگر استفاده می کنند.

مردم رومانی

هدیه دادن به یک رومانیایی

اگر به خانه یک رومانیایی دعوت شدید گل، شکلات یا مشروبات الکلی هدیه مناسبی می تواند باشد. یادتان باشد اگر گل هدیه میدهید حتماً تعداد آنها فرد باشد زیرا رومانیایی ها اعداد زوج را برای مراسم تشییع جنازه استفاده می کنند. گل رز و میخک همیشه با استقبال خیلی خوبی روبرو می شود. هدیه برای بچه ها نیز همیشه جذاب است و همه هدیه ها هنگام دریافت باز می شوند.

روابط کاری مردم رومانی

رومانیایی ها دوست ندارد در مورد موفقیت ها یا دستاوردهای مالی و کاری خود رجزخوانی کنند. آنها همواره به استفاده از آداب و رسوم خود افتخار می کنند و همین موارد را از طرف مقابل انتظار دارند. سعی کنید تا زمانی که طرف مقابل سطح شخصی تر را در نظر نگرفته رفتار خود را رسمی پیش ببرید. سرعت شخصی شدن روابط مشخص نیست اما نباید انتظار داشته باشید سریع اتفاق بیفتد.

مخالف نژاد پرستی و طرفدار صلح و دوستی

رومانیایی ها از گذشته کشور خود به دلیل سختی های زیادی که به آنها وارد شد راضی نیستند. آنها از سیاست مدارانی که فساد داشته باشند به شدت ناراضی هستند. آن ها به حرف های دیگران در مورد خود بیش از حد اهمیت می دهند و در این مورد نگران هستند. مردم رومانی به هیچ وجه نژاد پرست نیستند و فرقی بین مردم با نژادهای مختلف قائل نمی شوند. رفتارهای فاشیستی با وجود خبرهای متفاوت از کشورهای غربی در رومانی دیده نمی شود. بطور کلی رومانیایی ها بسیار مثبت، گرم، اجتماعی، سخت کوش، همدل و آماده کمک به شما هستند. مردم رومانی دوستدار خانواده، دوستان، افراد صادق و سخت کوش هستند و از آنها قدردانی می کنند.


ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.